söndag 4 december 2011

I år är tomten en kvinna med skägg eller en man i rosa klänning

Just nu retar jag mig massor på alla ytliga feminister, jag vet inte vad jag ska kalla dem. De där som absolut måste klä sina söner i rosa hello Kitty. Pojkarna ska springa runt i allt som finns på h&m's tjejavdelning. Och att man absolut inte ska säga till din dotter att hon är fin. Alltså, jag tycker att det fokuseras för mycket på utsida i syftet att inte fokusera på utsida. Uppfostra barn och inte kön, tycker jag. Jag tycker samhället, världen, människor känns så kallt och egoistiskt nu. Tryck ner varandra och sen hoppa på den som ligger. Kan vi inte fokusera vid det mer? Att få ungar som inte hetsar varandra till självsvält och analsex hela tiden. Få dem att fatta att vapen är farligt på riktigt. Att männikans liv är skört. Det behövs först och främst mer empati i världen. Och det här med utsida, varför fokusera så på barnens? Och vår egen? Barnen ser ju hur morsorna bantar, hetsshoppar nya skor och lägger timmar på att böja till 50-tals lockar i håret.

Alltså det är verkligen inte försent att förändra vår generation. Gör något åt dig själv. Jobba för att dina vänner och kollegor ändrar på sig. Jag menar, de har ju också ungar. De uppfostrar kanske sina döttrar till rosa prinsessor och sina söner till värsta ganstrarna. Gör något åt vår vuxenvärld och the kids will follow. Och om du på fullt allvar tror att en hello Kitty mössa kan förändra världen, sätt den på din man. Köp kläder från damavdelningen på Lindex till honom. Kalla honom gullig och söt. Klä dig själv i Dressmans lammulls tröjor och be din man kalla dig stark och tuff. Det är inte försent för oss, om vi vill dit så kan vi komma dit. Jag lovar.

Klart vi måste jobba för kvinnors rätt, alltid. Jag vill inte få en osäker dotter som böjer sig efter samhällets krav. Och jag vill verkligen inte att min dotter och min son ska växa upp i en värld med omänskliga modeller, fulla knullande ungdomar i vart och vartannat tv-program. Jag vill inte att mina barn ska gå på överfyllda fritids där det är en Flugornas Herre regim. Jag vill inte få anorektiska, anabolaknaprande, mobbade, mobbare till ungar. Jag vill inte få ytliga ungar som fokuserar på sin utsida. Jag vill inte få ungar som fastnar vid andras utsida, som fastnar i världens utsida. Jag vill att mina barn och alla barn, heck hela mänskligheten, ska se förbi det och in i det där som finns där innuti. Insidan som är så osynlig ska göras synlig. Vi ska bländas av den och det yttre ska försvinna i glansen av det där, där inne.

Jag vill att mina barn ska växa upp i en värld omgiven av vettiga, verkliga vuxna både på tv, nätet och i verkligheten. Är hello Kitty fur alle svaret? Då är jag med. Då kör jag all in. Ett steg i rätt riktning för att bli människa och inte kön är att få bort tjejavdelningen på HM, damavdelningen på Lindex och hela Dressmankedjan. Men ska vi börja där? Är det den viktigaste änden?

Om det inte är det. Hur fan ska vi göra då? Har vi någon plan B?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar